شبکه ایران کالا با معرفی شخصیت‌های برجسته اقتصادی و بازنمایی منش و مسلک آن‌ها می‌تواند فرهنگ درست کسب و کار و تولید را میان مردم جاری کند.

محمد صادق رمضانی مقدم، کارگردان فیلم”یک روز یک زندگی” در گفتگو با دبیرخانه جشنواره نقش اول، ضمن معرفی خود از فعالیت هنری خود در یک دهه در حوزه‌ی کارگردانی مستند، داستانی و برنامه تلویزیونی سخن گفت.

وی در ادامه درباره ساختار و موضوع اثر”یک رو یک زندگی” این‌چنین گفت: یک روز یک زندگی مستندی کوتاه و توصیفی است. این مستند کوتاه کوشیده در کنار نمایش فضای یک کفاشی کوچک، شخصیت جذاب و شیرین ابوالقاسم نخ‌فروشان، پیرمرد کفاش مشهدی را توصیف کند.

رمضانی مقدم اصلی‌ترین چالش و مشکل ساخت این مستند را مغازه‌ِ‌ی کوچک و سن بالای سوژه دانست و ادامه داد: ابوالقاسم نخ‌فروشان در زمان ضبط فیلم نود سال سن داشت و حوصله‌ی چندانی برای همکاری با ما نداشت. ساعت کاری او صبح تا ظهر بود و مدت زمان فیلمبرداری در طول روز بسیار کوتاه بود. مغازه‌ کفاشی مانند یک موزه مردم شناسی، وسائل یا تابلو بسیار زیادی، که هرکدام دارای تاریخ و گذشته‌ای مخصوص به خود بود. تمام این موارد ما را مجبور می‌کرد تا با سختی فراوان بتوانیم خود را در مغازه جای دهیم. از سوی دیگر روایت یک فیلم مستند در یک مغازه ی سه در سه بسیار کار سختی است اما ما سعی کردیم با بهره‌گیری از اجزای بسیار زیاد مغازه‌، قاب‌های متنوع و متفاوتی ثبت کنیم و زوایای دوربین مختلفی را طراحی کنیم.

وی در ادامه به انگیزه ساخت این مستند اشاره کرد و افزود: شخصیت ابوالقاسم نخفروشان و مغازه‌ی او بسیار خاص و دوست داشتنی بود. مراجعه‌کنندگان با ورود به مغازه‌ی او وارد دنیای جدیدی می‌شدند و یک تاریخ مصور و بی‌تکلف را مقابل خودشان می‌دیدند. همه‌ی این موارد سبب شد تا ما “یک روز، یک زندگی” را بسازیم.

محمد صادق رمضانی مقدم در پایان گفت: شبکه ایران کالا می‌تواند بستری برای معرفی و ترویج فرهنگ اقتصاد مقاومتی باشد. این شبکه با معرفی شخصیت‌های برجسته اقتصادی و بازنمایی منش و مسلک آن‌ها می‌تواند فرهنگ درست کسب و کار و تولید را میان مردم جاری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه